Monday, December 26, 2011

Friday, December 23, 2011

best QUOTE 1

Lebih baik berusaha menyalakan lilin daripada menyumpah kepada kegelapan
By Imam Muda Hassan

Friday, December 02, 2011

tekanan.

ada banyak masa saya rasa sangat tensen. ada masa saya rasa sangat senang. ada masa saya rasa sangat membazir. nampak kan , apa yg kita rasa xtetap. jadi, kalo rasa tertekan, fikirkan di mana dan buat apa masa anda senang. kalo senang, cuba fikir kalo kita takbuat apa yang sepatutnya kita buat. jangan senang kena goda nafsu. sekian =-)

Saturday, November 12, 2011

model terbaru henpon masa kini.

RAUB- Model terhangat telefon bimbit yang sudah lama berada di pasaran mampu menggugat prestasi Blackberry mahupun Blueberry keluaran CSL. Mesti ramai yang tidak mengenali model ini, yang sudah tentu tidak dipedulikan oleh kebanyakan orang.Masih mengekalkan "Berry" , hp ini mempunyai ciri-ciri menarik yang berupaya menarik minat pembeli khususnya bagi peringkat umur sekian-sekian. Berbekalkan 2bateri 2A yang hanya boleh didapati dengan harga serendah RM1 di mana-mana kedai runcit, ia mampu menggerakkan serta memberi nyawa kepada hp ini. Ciri-ciri fizikal hampir serupa kepada "berry-berry" yang lain, namun ia tampak tampil dengan kelainan. Kekunci hanya boleh ditekan pada nombor mampu mengeluarkan bunyi-bunyi yang menarik , yang semestinya tak akan ada dalam "berry" lain. Wallpaper pula, kekal dan takboleh ditukar, namun memang menarik kerana menampilkan Spongebob yg menjadi kegilaan ramai orang di peringkat umur sekian-sekian. Pasal line, jangan risau. Sentiasa penuh.

Inilah dia, "Backberry".


Sesuai dengan peringkat umur macam anak buah aku sahaja . Haha.

Pastikan yang ori, baru beli.

Jangan beli macam ni. Sekian.

Friday, November 11, 2011

hari ni.

ada apa hal deme sibuk2, bising2 dengan ini hari?? oh, ari ni 11 nov 2011, atau dgn ke'femes"an disebut 11.11.11. kalau diikutkan hati dan perasaan, boleh tahan lah lawa numbor ni. mulelah ramai yang angkat nikah, sambut 'besday' , wat 'something different' dan macam2 sempena tarikh keramat ni. lantak kauorg lah, duit kauorg, yg penting aku takkuar duit. save aku. buat masa ni, aku taktahulah apa majlis or 'event' yg gempak sempena 11.11.11. yg aku tahu, besday si HIRUMA MASTER ASYIF je la. aku suke benar budak ni, da la bijak, UTM plak tu. tengok muke die gaye nak pukul pun ade. pape, slamat ulangtahun lah cidon. semoga jd matang lah lepas ni. haha

takkesah la anda nak sambut 11.11.11 dengan cara apa, terpulang. yg penting jangan obses dengan tarikh mahupun numbor. jangan sampai anda hilang pedoman dan panduan. kalo tarikh masihi anda kecoh2kan, boleh jawab ari ni bape hb dlm kalendar Islam?? hehe. 15zulhijjah la, [ces, walhal baru tgok kalendar gak. haha] same2 kita renung balik ek sejauh mana kita beramal dengan tarikh dan peristiwa yg berlaku dlm kalendar Hijrah.

ape kate kite tengok apa Ustaz Azhar kate pasal 11.11.11 ni. hihi


ok. saje je post, takde kaitan dengan 11november 2011. yang aku tau, lusa da msuk UIA balik. assignment, exam masih menunggu. kalau kauorg ada cerite best pasal 11.11.11 ni , share lah. Same jua dengan 15zulhijjah. jgn lupa k. Assalamualaikum.

Sunday, October 30, 2011

plan A,B,C,..





maksud dia, kite rilek je. jangan cepat gelabah kalo perancangan
asal takmenjadi. ada hikmah disebalik kejadian.
nampak sangat kerdil sangat kita berbanding pengetahuan Allah.
namun, usaha sebaik mungkin dan serah kpd Allah yang selebihnya.
Sesungguhnya, kita hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan.
=-)

Saturday, October 29, 2011

senyum=-)



anda senyum je, serius taksusah.
langsung takpayah bayar.
gaya dia, ikut suka anda lah, senyum anda, gaya anda.
takkan nak tiru gaya saya plak.=P
nanti orang pun suka kita dengan kemanisan itu.
sama-sama senyum, biar seketat mana masalah melanda=-)

Thursday, October 06, 2011

4 isteri,jagalah yang pertama:


Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya. Maka, tidak hairan lelaki ini sering memberikan yang terbaik untuk isteri keempatnya itu.

Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ket
iga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua. Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya yang kedua ini. dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya melalui masa-masa yang sulit.

Sama halnya dengan isterinya yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. dialah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Akan tetapi si pedangang tidak begitu mencintainya. Walaupun isteri pertamanya ini begitu sayang kepadanya namun, pedagang ini tidak begitu memperdulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Kemudian dia menyedari mungkin masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati, "Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan sendiri. Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri."

Lalu dia meminta semua isterinya datang dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya, "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah sekarang, aku akan mati, mahukah kau mendampingiku dan menemaniku?" Isteri keempatnya terdiam. "Tentu saja tidak!" jawab isterinya yang keempat, dan pergi begitu sahaja tanpa berkata-kata lagi. Jawapan itu sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya kepada isteri ketiganya, "Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku?". Isteri ketiganya menjawab, "Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati". Pedagang begitu terpukul dengan jawapan isteri ketiganya itu.

Lalu, dia bertanya kepada isteri keduanya, "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mahu membantuku. Kini, aku perlu sekali pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku?" Si isteri kedua menjawab perlahan, "Maafkan aku tak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu."

Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Si pedagang kini berasa putus asa.
Tiba-tiba terdengar satu suara, "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu." Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati isteri pertamanya yang berkata begitu. Isteri pertamanya tampak begitu kurus. Badannya seperti orang yang kelaparan. Berasa menyesal, si pedagang lalu berguman, "Kalau saja aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini isteriku."

Teman, sesungguhnya kita punya empat orang isteri dalam hidup ini;

ISTERI KEEMPAT adalah tubuh kita. Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadapNYA.

ISTERI KETIGA adalah status sosial dan kekayaan kita. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

ISTERI KEDUA pula adalah kerabat dan teman-teman. Seberapa pun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburla mereka akan menemani kita.

DAN SESUNGGUHNYA ISTERI PERTAMA adalah jiwa dan amal kita. Mungkin kita sering
mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita diakhirat kelak.

Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan sampai kita menyesal kemudian hari!
dipetik dr sumber Dunia Macam2. =-)

Tuesday, September 20, 2011

cs3


welcome adobe photoshop cs3!!
puas dah aku cari installer, jumpe jua akhirnya.
misi seterusnya, belajar dan belajar.
insyaAllah, gempakstudiocrew akan terbangun jua.

ade yang berpengalaman??
hulurkan tangan, ringan-ringankan beban=-)

Monday, September 19, 2011

sem 3.




jangan nak cakap buzy sangat lah awal-awal sem ni. haa. bukan buzy, mencari-cari masa sesuai dan juga idea yang bernas. entry ni takde lah bernas mane, cuma credithours sebanyak 19.5 mungkin merupakan credit paling tinggi bagi aku. nak tak nak, kena harung jugak. satu lagi, sem ni lah bermulanya perjalanan sebenar kejuruteraan komunikasi bagi aku. majoring yang ditunggu-tunggu selama ni. insyaAllah, usaha sehabis baek. hihi. malas lah nak harapan, azam pe bende sume, kang tahi2 itik je pulak. same-samelah kite, hari ni lebih baik dari semalam =-)

Friday, September 09, 2011

pekak telinga

bukak2 tv, cerita pasal Matsabu. bukak suratkhabar, cerita pasal matsabu dan komunisnya. leceh dan letih la kami nk dengar pasal cerita ni. hari-hari ada saja laporan polis yang dibuat, ada saja demonstrasi dipropagandakan. mengatakan matsabu anggap mat indera sbgai pejuang kemerdekaan, yang dibelitfakta beliau sebagai tali barut komunis. fitnah sana sini, rupa-rupanya ada sesuatu yang ingin YB M.Sabu sampaikan. fakta sebenar yang terlindung dan diubah suatu ketika dahulu supaya fakta baru dapat mengangkat nama dan sejarah segelintir pihak yang kononnya wira kemerdekaan.

aku pun taktahu nak jelas macam mane. bukan niat untuk menghina para pejuang yang sebenar pada masa lampau, cuma mengembalikan kepercayaan YB sekiranya apa yang diperkatakannya betul dan bukan rekaan. Ingatlah, akhir zaman akan datang pelbagai jenis fitnah yang dibuat2, yang sebenarnya bertujuan menjatuhkan orang ramai. Lagi satu, apa yang berlaku, di media-media, sebenarnya menguji sekuat mana rakyat menilai para pemimpin mereka. Pemimpin bergaduh,fitnah satu sama lain dan pelbagai lain cukup menyedarkan para penonton.

Hanya mereka yang 'buta' sahaja taknampak. Patutlah dinegara-negara luar, kebangkitan rakyat banyak berlaku. itu sebab mereka prihatin dan sedar mereka bukan lagi rakyat yang mengikut telunjuk pemimpin mereka.

Sekian.

Thursday, September 08, 2011

kahwin.

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM..”

Bunyi macam senang ? nah ni erti sebenar dia :

“Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bkn lg ibu bapanya tanggung, & aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku” [Q]
*sekadar renungan dan peringatan. jangan suke2 nak kapel, kalo stakat ikut kemahuan dan nafsu , baek takpayah.

Wednesday, September 07, 2011

Hernanes


video

baru-baru ni, Arsene Wenger cuba mendapatkan pemain Lazio, Hernanes untuk menggantikan Cesc fabregas dan juga Samir Nasri. taktahu hebat ke x, tapi kamuorg usha la dulu.
Hope2 dapatla, sebab gaye ade dah. hii

Tuesday, September 06, 2011

12september.

assalamualaikum. raya sudah, merdeka pun sudah. setelah 4bulan di alam percutiaan disamping menjadi pekerja, akhirnya, cuti pun tamat la. bermaksud, cuti paling lama abad ni la tu. hmm 4bulan lepas, rasa cam smalam je. mendaftar di carrefour untuk bekerja secara part time. abes khidmat 25 ogos. balik kampung untuk raya. bergambar raye sume dan abes cuti. sekejap je kan??

berbicara mngenai sambung belajar, agak2 kamuorg, lepas cuti 4bulan lebih, ape kamuorg rase? tepu tak? haha. rase malas pun ade. itu kalo ikut hati lah. namun, ikut hati, badan binasa. kan? hihi. hati lain pun ckp, dok lame2 kat umh xwat pape, serupe gak bosan nye dak?? heh3.

harapan? puas la mengharap mngenai pointer seandainya usaha maseh ditakuk lama. mahu ke tak, pointer kena naik lg, kalo mahu senang dikemudian hari. insyaAllah, kawan2 , ingatkn saye sekiranya terlupa ok.

excited juga nk sambung balik ni. nak riadah petang2, nak naik motor pegi kuliyyah engine. main pes dan banyak lagi. jumpe die skali. hee

sekian.

Wednesday, August 31, 2011

salam lebaran!


assalamualaikum.

selamat hari raya ke 3. mungkin hari pertama dan ketiga sudah lepas, tapi ari ni maseh hari raya kan? =) chill aja ek. btw, amacam raya anda>? mesti pelbagai kesah dan ragam kan? smoga ceria2 selalu okai=-). saya pun sama, ada cita yang baek punye.

raya ni, semua org ada. bukan masa raya, masa sblum raye. 27hb, sabtu semua adekberadik balik ke teratak ulugali ni haa. angah 1st time dapat cuti raya, tu yg best bg dia dan semua. mak pun suh anak2 dia balik, sbb mau bergambar secara ramai. meriah, ramai ada, termasuk 7adekberadek, 5akak ipar dan 8anak buah. huu. best.

dapat jugak kami bergambar. maknanya, baju raya tu dah dirasmikan sblm raye lah. takkesah lah, asalkan best. ahad, de balik ke maran dulu dan alang pulang ke kedah. mreka akan kembali pd raya ke3. along ada kat sini sampai raye ke2. angah ade raya pertama. iz skejap kat sini, skejap kat dong.

kat bawah ni, ada gambar2. sume dah disekalikan. malas upload byk2. =-)


keluarga besar kami.


barisan anak buah=-)


small family to the biggest one=-)

smoga raya anda diberkati dan dirahmati,. ingat, raye ni lah masa nk jumpe sedara, kawan lama mahupun baru. jgn dok umah tgok tb je. sekian=-)

Friday, August 26, 2011

Carrefour Bandar Tun Hussien Onn

officially. 24 Ogos 2011, tamat sudah perkhidmatan cashier A56851 213 di sini. hampir 4bulan, pelbagai pengalaman dan peristiwa ditempuhi.

5 april 2011, aku je sorg cashier yang masuk. credit to moorty krn tolong aku. sblum tu, reena asykin, shahirah dan aiman masuk keje gak. mau tak segan, slamber je lah wat keje macam bese. hari pertama dan kedua, maseh mnjadi packer. hari ketiga, barulah dpt bukak kaunter. hari keempat, hari kedua bukak kaunter dah short rm18.60. mau xlupe. tengs tu cekgu nabila yg ajar kira duit float. mase awal2 dlu, ramai org ada asal-usul dr pahang, sbg contoh salbiah, kak pah dan kak wati. tak silap, hari kelima kot, dah kena inventori stor. macam rekod plak sbb aku sorg je dak baru. aku bajet, ingat masuk cashier, tak delah terlibat ngn barang2 ni. rupenye, ade gak. ngantuk lah tak tdur malam.

revemping pun acara faveret dikala stor manager baru masuk. floor plan abes dirombak, terutama bahagian bazar, appliance dan grocery. aku, amin dan farid lah wakil besik bg department cashier.kena tolak itu dan ini. yg paling best, mase rehat makan ayam rendang. sampailah muak. haha. inventori ampang dan putrajaya, konpem aku gak pegi.

sejak masuk carrefour ni, aku tau selok belok management gak. Gelaran Carlie2 ni hari2 melekat dalam pale otak ni ha. charlie 1, charlie 2 sampai la charlie 6. bukan stakat cashier, tugas roller pun pernah aku wat. satu kerja yang memerlukan kepantasan berlari dan mndapatkan item yg ada problem dengan barcode. letih sangat pada weekend. paham-paham lah.

awal2 masuk dulu, sempat jugak join camping kat sg congkak. ramai yg hadir. makan barbeque, berborak( aku dengar je lah) dan mandi. memang sejuk. dari situlah, telinga kanan aku tersumbat. mahu sebulan mau elok. huh. kak wati plak, dah panggil aku "jawe" xabes2. katenye, muke macam jawe. papelah kak wati.



masuk je bulan 7, ramai berhenti. kelam kabut carrefour seketika. Fiza, Muzakkir, Iera, Mizi, Fathiha, Sal dan Aida yang berhenti tu. Mostly ramai sambung blaja, budak poli kan. Agak letih terasa krn kurangnya cashier. taklame, ade lah muke2 baru yng memberi bantuan spt irfan, Haziq, Wani, Atiqah, Aisyah, Shanti dan mansor. taklupe kepada farah dan juga Fai. tapi, masuk je bln 9 ni, sblum aku berhenti, diorg plak berhenti dulu iaitu mansor, haziq dan irfan.

kehadiran charlie 5 baru, Abg hafiz merubah segalanya. kasih sayang serta tindakan beliau yg amat ambil berat pasal aku, sungguh takboleh lupa. macam2 perkara, macam2 hal kami bualkan. smoga ukhwah terbina berkekalan.



spanjang 4bulan bekerja, alhamdulillah bulan ke 3 dpt best cashier elaun + sijil. dapat num nua dibelakang kak sanah dan didepan farah. kira ia satu motivasi utk lebih maju. takkesah la apa bidang, janji selesai. mudah je, buat keje kita, dan jangan susahkan org lain. knpem cemerlang. namun yg slek nye, mase keje ni lah gigi aku patah. xla sebiji, tp gigi depan yg nipis patah mase makan salak kat umah. dah hilang satu nikmat utk senyum. huhu. xpe, ade hikmah disitu=-).









ape-ape pun., terima kaseh pada sume yg sudi berkawan dengan cashier fadhli ni terutama staff2 appliance, bazar, grocery dan fresh . tak lupe amin , farid dan razif yang banyak mmbantu. cc spt kak ita, abg azrin, kak nora kak wati, sue, linda , azlan dan ariff pun byk bg bimbingan. cashier lain, kak sanah, nadia, kak reena, wani, atiqah, fai, farah, firdaus, shanti, navin, mariana, dayah dan sume lah, tengs byk2.
fesbuk carrefour pun ade, smoga takterputus ukhwah.=-)


Monday, August 22, 2011

Kisah Guru Dan Murid

Seorang guru pernah bertanya pada anak muridnya, "Adakah kamu semua menyayangi diri sendiri?"

Dan para murid menjawab, "Ya! Kami sayang diri kami!"

Ujar guru itu, "Bagaimana cara kamu semua menyayangi diri sendiri?"

"Belajar sungguh-sungguh!"

"Jaga hati!"

"Pakai topi keledar!''

Maka kata si guru,

"Benar. Tetapi ia lebih dari itu. Terimalah diri kamu, tiada manusia yang sempurna. Hormatlah maruah kamu, ia tidak pernah meminta untuk diragut melainkan kamu yang membiarkannya. Berikan galakan kepada diri kamu, galakan orang lain tidak cukup buatmu. Rancangkan kejayaan buat diri kamu, jangan biar diri kamu gagal kerana kegagalan yang diterima."


* Positifkan diri anda, nescaya segala kesulitan dapat diatasi. sumber dr iluvIslam.=-)

Wednesday, August 17, 2011

suatu ketika- ramadhan

teringat aku masa dulu, rmadhan ketika lingkungan umur sekecil bdak kecil sehingga 12tahun, pelbagai karenah yang terngiang-ngiang di benak fikiran. bermula sahur, rata-rata makan sambil pejam celik, memaksa diri utk berlatih makan sahur. ngantuk, sape tak ngantuk. mase darjah satu, pernah berpuasa di sesi persekolahan. tergugat jgak iman tengok budak2 sebaya berlegar2 sekitar kantin pada waktu rehat. takpuase! haish. sabar, tahan, nasib baik takterbuka.

waktu petang, dikala menunggu waktu berbuka, melayan televisyen sambil menghidu masakan mak. "mak, lame lg ke nak buka?". soklan besik yg menjadi perbualan ketika kebosanan. satu lg, tabiat. tiap kali ada iklan berkaitan waktu imsak berbuka, mesti tggu zon "daerah raub". oh, baru tau, ari ni bukak pukul sekian2. bg mengisi masa lapang, permainan waktu petang tak dilupakan. rumput tebal depan umah pakcik azman dan padang bola pusat pembiakan benih pintu padang mnjadi medan tempat bermain bola sepak. tak lupa, halaman depan umah tempat bermainnya rounders, baling selipar dan lumbe dashing car.

alhamdulillah, berjaya berpuasa ari ni. selepas solat maghrib, aktiviti wajib iaitu men mercun tak juga dilupakan. sumber mane dapat, tak payah ceritalah sebab lupa. dengan sekecil-kecil mercun padi, mercun papan, mercun roket, thundercat, gasing dan mercun bola menjadi santapan untuk berperang dengan org blakang rumah. bunga api pun ade gak. mane yg berani, rilek je pgg mercun papan kat tangan. mercun roket standard tarok kat bunga pasu mak, halakan pada langit dan bakar. mase tu, mercun bola menjadi mercun paling power di abad itu. xbanyak la main atas faktor mahal kot.dapat la dalam setengah jam bermain. seronok kot mase tu.

main2 jugak, nk masuk isyak, follow ayah g masjid untuk solat isyak dan tarawikh. saket kaki sbb takbese. biasalah, awal-awalkan. lagipun, masih kecil waktu tu. pastu, makan moreh. macam-macam ade mase moreh tu. meriah gak dengar pakcik2 berborak2.
ayah pun berborak2. seronok.

apa-apa pun, akr bersyukur ke hadrat Ilahi kerana maseh diberi kesempatan untuk bertemu lagi ramadhan kali ini. walaupun sibuk bekerja, mudah-mudahan aku taklupa kewajipan yang asal. InsyaAllah.

Saturday, August 06, 2011

Gambaran Hari Kiamat

*dipetik dari halaman facebook, Aida Cutes

Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber daripada : Amar Sufi

Wednesday, August 03, 2011

pening!!

taktahu nk pilih mane satu. dua-dua harga sama, wifi sama dan 2.0cam same. cube tgok ni gsmarena, ape kate korg?


samsung corby 2 s3850




nokia c3

pening2.

Monday, August 01, 2011

Ragam 31Julai


Salam Ramadhan semua. pagi 1 Ramadhan ni, baik aku post entry baru. Lebih baiklah dr tdo selepas subuh kan?? Hehe. Semalam 31julai merupakan hari yg SANGAT sibuk buat warga kerja carrefour sbb melayan karenah customer yg SANGAT ramai. maklumlah, hujung bulan sume gaji dah masuk, barang keperluan konpemlah dah habis. Tambahan pula, besoknye 1Jun, Ramadhan tiba. kena la beli barang untuk berpuasa.

Kalau setakat queue cam bese, takde hal la kan. tapi, pagi semalam, tetibe pula barang2 promosi buat hal. sepatutnya lebuh murah lah kan, tapi semua takturun harga. Haah, abes nak cakap satu-satu dengan customer. Mane tak bertambah panjang queue itu. lepas tu pulak, first time mase aku kerja, customer service queue sebab customers refund duit diorang. Ade lah sampai escalator tu.

Sume orang geleng kepale aje lah. Rata-rate member cashier lain macam dah habes suare ulang ayat sama. Ada kena maki, ada jugak nak kena saman. Biasalah, susah berurusan dengan orang yang xpaham situasi kita.Si Roller konpem letih parak, dah kalo berlambak barang nak kena cari. Leftover items tak sikit plak, dah kalau customer takjadi beli barang promosi tu. Saket2.

Aku dengar je sume perkara-perkara diatas. Sbb sebelum rehat, aku di kaunter durian. Nothing to be worry. hehe. Lepas rehat, ada lah satu dua item je problem, yang lain dah ok. Alhamdulillah lah. Namun, sedikit sebanyak mengajar erti sabar dan redha dengan apa yang berlaku. terima kasih Allah.

Tu je lah, saje nak berkongsi.


Wednesday, July 27, 2011

klik2 reunion.:part 2

secara rasmi, malas dah nak cerita semua macam pasal reunion ni. dekat blog FIMS aku da tarok. nak bace klik sini. more pics,...






















credit la gak kpd cameraman, camerawomen. tanpa mereka, tiada kenangan.


Tuesday, July 26, 2011

klik2 reunion.

fims wat reunion lagi?? takpe, usha2 la gambar dulu ek. len mase, aku cite full story.


sakan borak yek. maklumlah, byk point katenye.


ewh2 deme ni,. xmengalah


nice kan? cam gotong royong perdane plak



credit utk semua yg hadir n menjayakan reunion port dickson 23-24jul 2011.

Sunday, July 17, 2011

masalah?

kauorang ada masalah? serius tipu kalo kau cakap, "aku tak da masalah". tiap-tiap hari mesti je ada masalah. bukan masalla ok, masa-alah. tau? tak pe. masalah selalunya menyulitkan si penerima. menjadikan hidup tak senang, mandi basah tak basah dan selalu memikirkan sesuatu. selalu cakap "camne ek", "adeh", "heh" , "stress aku" dan sebagainya. macam-macam boleh jadi masa ada masalah. merungut je tau, kebiasaan tabiat kita.

masalah menjadikan seseorang tu kuat. bukan kuat fizikal, kuat untuk menghadapi segala cabaran dan rintangan dalam hidup. kira matang lah tuu. bergantung pada kita, bagaimana nak selesaikan masalah tu. merungut bukan penyelesaian kerana ia sekadar menzahirkan kerisauan bukan menghilangkannya.

masalah juga satu pengalaman. sesuatu yang akan dikenang pada masanya. mungkin dulu kita gagal, lemah namun peristiwa itu membangkitkan kita. selepas merujuk iluvislam, ni ada 6cara untuk berjaya.

1. Setiap Insan Yang Hidup Mempunyai Masalah
2. Setiap Masalah Mempunyai Jangka Masa Yang Terhad
3. Setiap Masalah Harus Mempunyai Pengaruh Positif
4. Setiap Masalah Boleh Mengubah Sikap Anda
5. Anda Boleh Buat Pilihan Untuk Mengawal Masalah
6. Setiap Masalah Mempunyai Tindak Balas Yang Negatif dan Positif

semua diatas cuma tajuk point. penjelasan,layari iluvislam. ape-ape,ade hikmah masalah diberi kepada kita. positifkan diri, terima dan cuba selesaikan masalah.

"lari bukan cara menyelesaikan masalah"


kami tak tensen pun. chill aja!

sekadar perkongsian.


Wednesday, July 13, 2011

MENGAPA HAWA TERCIPTA SAAT ADAM TERTIDUR..?

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut. Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki. Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,


dipetik dari note kat fesbuk ni. best. untuk perkongsian.

Saturday, July 09, 2011

2nd leg chinese taipei vs malaysia: sesuatu untuk dikenang

harap tak terlambat untuk berkata mengenai perlawanan yang lepas. biarpun Malaysia kalah 2-3 di halaman Taiwan, namun Malaysia mampu lagi layak ke pusingan seterusnya. Ia ditentukan dengan jumlah jaringan ditempat lawan. Namun, game di antara Chinese Taipei dan Malaysia, ada sesuatu yang tak boleh dilupakan. Gol cantik dari pemain Malaysia, Aidil Zafuan dan Shafiq Rahim.Memang cantik. Ala Gerard dan style EPL. Tengok lah dulu.

Gol Pertama dari Aidil ZAfuan.
video


Gol Kedua Shafiq Rahim

video

Amacam? Mengancam tak gol mereka? Kau bleh buat? haha

Secara keseluruhan, pertahanan masih goyah dan leka dengan setiap pergerakan dalam permainan. Keputusan pengadil yg memperlihat berat sebelah tidak mampu mengubah rezeki Malaysia beraksi di peringkat seterusnya,. Malaysia akan bertemu Singapura bagi kelayakan Piala Dunia. Diharap Malaysia dapat memperkemas segala percaturan dan strategi yang ada. Gol Cantek yang dah ada diharapkan bukan lah gol nasib, tetapi mampu dihasilkan untuk game yang akan datang.

GO HARIMAU MALAYA!

Monday, July 04, 2011

mencarut

assalamualaikum. post kali ni just mahu berkongsi topik mengenai perbuatan mencarut yang acapkali kita dengar atau barangkali kita sendri yg buat. mengikut sumber topik dari iluvislam, perbuatan mencarut merujuk kepada perlakuan yang mengeluarkan kata-kata kesat. Tidak kiralah situasi yang normal atau dalam keadaan bengang sekalipun, mencarut tetap diklassifikasikan sebagai tindakan yang tidak wajar kerana ia hanya melambangkan kegopohan serta keegoan seseorang individu.

Selain itu perbuatan mencarut akan mengurangkan rasa hormat orang ramai terhadap diri seseorang. Seseorang itu dianggap kurang beradab, dan mempunyai mentaliti yang kurang matang.Bagi individu yang terlibat, mungkin mencarut dapat melepaskan tekanan yang dialaminya.Tak tahulah samada ia benar atau tak, namun tekanan masih ada sekiranya sekesat-kesat manapun perkataan dikeluarkan. Kebiasaan, perkataan "babi", "sial", "bodoh" dan seangkatan dengannya kerap dilemparkan untuk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu.

Mungkin ada dari kita yang dah biasa, dan diingatkan juga, jangan sampai kita melemparkan ayat-ayat ni kepada sesuatu ujian yang Allah beri kepada kita. Takut-takut kita berputus asa pada jalan-Nya. Dalam Islam juga, mengeluarkan kata-kata kesat, cacian dan makian adalah sesuatu yang terhina.

Allah berfirman yang bermaksud:

"Kecelakaan besarlah bagi tiap-tiap pencaci dan pengkeji." (al-Humazah: 1)

Semoga kita ambil iktibar, hentikan perbuatan mencarut kerana ia hanya merosakkan martabat dan melambangkan mentaliti yang rendah. Sabar dan berfikir terhadap setiap kejadian yang menimpa kita, baik perkara yang elok mahupun tidak. Jangan sampai sudah terbiasa mencarut, sampai ke tua pun tak kan mudah hilang dari percakapan kita.

"Ya Allah, peliharalah lidah kami"

Sekadar perkongsian.

Saturday, July 02, 2011

kuning.


pelik bin ajaib. keupayaan satu "perhimpunan" mampu menakutkan dan mencuakkan semua pihak. bkn setakat "perhimpunan" saja, malah sape2 yg pakai baju warna kuning pun diorg rembat. sejak dua menjak ni, "massa" penuh memainkan laporan mengenai tangkapan dan penahanan mengenai kelompok kumpulan yang terlibat dengan penganjurannya. satu negara termasuk semua orang menjadikan perhimpunan ni satu medan utk menggantung @ menyenaraihitam individu yg terlibat. kenapa "perhimpunan" ni nak jugak diadakan? nak tahu, jangan tanya terus kat "massa". "massa" cuma "pihak" itu. pro-"pihak". kalo tanya "massa", dia akan bg banyak alasan yg negatif sekaligus memperlihat "perhimpunan" ni xsepatutnya diadakan. bukak minda, explore kenapa org2 ini nak buat juga "perhimpunan" ni. mesti ada sebab dan tujuan. tak da tujuan, baik duduk rumah men facebook je. kita org terpelajar, jangan mudah kena tipu. oklah, kang elaborate lebih2, takut kena tangkap. hee. fikir-fikirkan.

julai.

pejam celik pejam celik, dah 2 julai ari ni. kira dah masuk syaban dah pun. keje masih keje, dapat lah rase gaji. bukan menyangkal, cuma mungkin terlebih-lebih memikirkan gaji yg bakal masuk dahulu, tetapi tidak setimpal apa yang difikirkan. xpelah, bersyukur lah Zulfadhli Rusydi. nak setelkan yg penting dahulu, jangan ikut nafsu ok(wlaupun c6 cam memanggil2.,,huu). so, far, da kira 2 bulan keje, ok lah. still bertanggungjawab ( mudah-mudahan) dengan tugasan. xlah stress mane, adat bekerja lah. yg penting kita positif je, jangan menyusahkan hidup org lain. diorang heppy, kita lagi heppy=-) smoga bulan ni lebih baik dr bulan lepas. Mudah-mudahan.

Thursday, June 30, 2011

credit for Harimau Malaya!!

malam tadi berlangsungnya perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 antara Malaysia dan Chinese Taipei (Taiwan la tu). Aku tak dapat tengok full, cume beberapa minit kerana terlibat dengan inventori mlm td. first 2o minit pertama, game agak baik dimana kedua-dua pasukan mengasak. mistake dan try berbahaya Taiwan pun ade gak lah cuma rezeki dipihak Malaysia. Rupe-rupanya, seawal minit ke-28, Safiq Rahim menjaringkan gol yg cantek. macam epl la wa cakap. Pastu, tandukan Aidil Zafuan pun mengancam jgak. Akhirnya gol saguhati dari setpiece yg cantik serta kelalaian defend Malaysia pada minit ke 78 kalo xsilap. Even tgk kat tenet je, tapi rasa puas gak la( yelah, dah menang, puas lah kan). aku pun tak tahu, aku rase cam aku dah ade semangat bola Malaysia membuak-buak dah sekarang ni. Mutu pun da meningkat walaupun cara Malaysia main macam tu jugak kan. At least ade improvement kan. sebelum match ni pun, untuk kelayakan Sukan Olimpik, Malaysia berjaya mara selepas menundukkan Lubnan 2-1 di Bukit Jalil. Best lah. Ni yg membuatkan aku nak cari jersi Malaysia. downtown sudah. haha. Papepun,kat sini aku sertakan highlight gol2 yang dijaringkan malam td. (maaf tak jelas, sumber dari bro fitri hadi).


video


video



video

perlawanan timbalbalik di Taipei ahad ni sedikit sebanyak merisaukan dengan bekalan gol 2-1. menang, menang, dan menang. tu je aku mintak. semoga Harimau Malaya terus maju dan tidak sekadar jaguh kampung. Amin.

Wednesday, June 29, 2011

hujan.

pagi2 hari ni dah hujan. betul2 sebelum mau gerak kerja. hm. dalam jangkaan, hujan cuma renyai. tanpa berfikir panjang, terus start motor dan memulakan perjalanan. tanpa disangka, hujan lebat datang dalam perjalanan. berbelah bagi nak terus ke balik semula. dah basah kuyup pun nak g keje ke? adui. malang, terpaksa patah balik. bukan ingin merpesalahkan hujan, tidak sama sekali. menyalahkan diri kerana tergopoh-gapah dalam membuat keputusan. tidak berfikir panjang, dan terlalu terburu-buru. nampak gaya, aku bukan dikalangan manusia yg berjaya lagi. terlalu jauh dan banyak untuk dipelajari. kita pun sama, dalam satu2 masa, kita merasakan kita mampu, boleh dan tak perlu diajar. kita dilekakan dengan nafsu serta ego yg tinggi mengatakan keupayaan kita adalah segalanya. Namun, Allah memberi ruang dan peluang melalui setiap ujian yang diberikan-Nya. orang lain lagi baik dari kita. kita apa ada? renung kan,.=-)

Monday, June 27, 2011

atuk2.

semoga atuk cepat sembuh ek. atuk jatuh minggu lepas. pastu dah xle gerak macam dulu. dah boleh consider strok lah. tapi xde lah strok yang teruk, masih lagi boleh gerak sket2. cakap pun da bukan macam dulu. sian atuk, maaflah tak dapat nak jaga atuk wat mase ni. dulu atuk lah yg amek dan antar zul g tadika, sama2 jaga zul mase kecik sampai umur 5taun. semoga takde ape2 yg menghalang atuk dari sembuh melainkan satu ujian dari yang Maha Esa. Ya Allah, berikanlah kesihatan kepada atukku. Sama-sama kita berdoa ok =-(

Wednesday, June 22, 2011

ubahsuai

aduyai. pening lah kepale camne nak bagi smart blog ku ini. tak tahu dah design ape nak letak. terase jeles plak tgok blog yg smart2 ni. takpelah, asalkan ade input kan. buat ape lawa-lawa, tapi entry syok sendiri kan. hehe. suka hati mereka lah nak post ape. jadi, InsyaAllah entry terbaru akan menyusul. cuma nak bagitau, saya tak sehebat blogger lain, dan jangan mengharapkan kelainan yang melebih-lebih k. ape pandangan kau orang??
sekian=-)

Thursday, June 16, 2011

baikpulih blog!


Maaf, blog dalam proses baikpulih. Akan kembali tidak lama lagi=-)


Wednesday, June 15, 2011

nak beza ORI & AP?

Mesti ada dari kita nak tau adakah henpon kite ni ORI set ke AP set kan? Adalah aku terbaca dan diharapkan note dibawah membantu lah ek.

Sebelum tu, kita tengok dulu perbezaan Original Set dengan AP set.

Original Set

Brand=authorized distributors

1. Nokia = Zitron, Avaxx and i-Mobile.

2. Sony Ericsson = T-Choice, Grandtech, Midlands and Thorus.

3. Samsung = First Mobile Group (FMG) , 18 months warranty.

4. Blackberry = Brightstar.

5. Motorola = Satellite Technics, Zitron and MDM.

6. Siemens = Zitron and FMG.

7. Panasonic = Zitron.

8. LG = Zitron.

* u can service your phone at any service centres (Nokia Professional Centre, Sony Ericsson Certified Service Centres...)

* 1 year warranty for the full set including charger, battery, handsfree.

*genuine parts are used for repairing.

AP Set

- Approval Products

- mainly imported from oversea and sell it to the consumers.

- AP set warranty by companies such as Final Choice, CSL, Nefion, Telstra, GTMax...etc

- 1 year warranty for the phone and 1 month for the accessories like charger, battery, handsfree.

- u must bring your phone back to the place u bought the phone for servicing.

Water Set

- Stolen / Brought in / Bought from oversea without paying tax also getting approval from SIRIM. Considered as Illegal. Mostly brought in by student studying oversea.

- Phones can be brought in from oversea by anyone under household personal effect, which means they are not for commercial purpose. But when they are brought in under that effect, but ended up for commercial purpose, then the phone is considered illegal to be sold, known as "waterset".

Jadi, kat bawah ni cara nak cek henpon anda set apa.

selamat mencuba !

- keluarkan sarung hp dan bateri

-seperti yg dinyata diatas, ori set dilekatkan dengan pelekat syarikat2 yang didaftarkan (Zitron, Avaxx, T-Choice, Midland...)

-AP set pula dilekatkan dengan pelekat syarikat AP (Final Choice...)

- dail *#06# utk cek phone 15 digit serial number (IMEI).

- bandingkan nombor yang tertera dengan IMEI yang ada pada belakang henpon dan juga kotak pakej.

- untuk original set, kedua-dua siri nombor adalah SAME. =-)

Ce Try Tengok Yang Ni Plak...

_i luv Islam