Sunday, July 17, 2011

masalah?

kauorang ada masalah? serius tipu kalo kau cakap, "aku tak da masalah". tiap-tiap hari mesti je ada masalah. bukan masalla ok, masa-alah. tau? tak pe. masalah selalunya menyulitkan si penerima. menjadikan hidup tak senang, mandi basah tak basah dan selalu memikirkan sesuatu. selalu cakap "camne ek", "adeh", "heh" , "stress aku" dan sebagainya. macam-macam boleh jadi masa ada masalah. merungut je tau, kebiasaan tabiat kita.

masalah menjadikan seseorang tu kuat. bukan kuat fizikal, kuat untuk menghadapi segala cabaran dan rintangan dalam hidup. kira matang lah tuu. bergantung pada kita, bagaimana nak selesaikan masalah tu. merungut bukan penyelesaian kerana ia sekadar menzahirkan kerisauan bukan menghilangkannya.

masalah juga satu pengalaman. sesuatu yang akan dikenang pada masanya. mungkin dulu kita gagal, lemah namun peristiwa itu membangkitkan kita. selepas merujuk iluvislam, ni ada 6cara untuk berjaya.

1. Setiap Insan Yang Hidup Mempunyai Masalah
2. Setiap Masalah Mempunyai Jangka Masa Yang Terhad
3. Setiap Masalah Harus Mempunyai Pengaruh Positif
4. Setiap Masalah Boleh Mengubah Sikap Anda
5. Anda Boleh Buat Pilihan Untuk Mengawal Masalah
6. Setiap Masalah Mempunyai Tindak Balas Yang Negatif dan Positif

semua diatas cuma tajuk point. penjelasan,layari iluvislam. ape-ape,ade hikmah masalah diberi kepada kita. positifkan diri, terima dan cuba selesaikan masalah.

"lari bukan cara menyelesaikan masalah"


kami tak tensen pun. chill aja!

sekadar perkongsian.


No comments:

Post a Comment

Ce Try Tengok Yang Ni Plak...

_i luv Islam