Wednesday, April 27, 2011

hargai kehidupan

tayar? roda? ade ape dgn mereka? bkn nk berbicara mengenai tayar dunlop, bridgestone atau michelletone, tetapi roda ni berkaitrapat dengan kehidupan kita seharian dan juga bila2 masa sahaja.

baeklah, anda tengok bentuk roda ni, cantik tak? menawan tak? Bukan itu yg mahu di ketengahkan. jawapan dia BULAT. betulkan aku kalo tersilap. ade ape dgn BULAT? kenapa tak petak saja roda ini? ade rasionalnya. sah2 kalo petak , camna nak bergerak bukan? nice.

kedua, roda@ tayar kan, arah pergerakan dia ke mana? samada ke depan atau kebelakang kan? ade x tetiba naik ke atas? ade? ada, cuma mungkin sekali sekala.

dan terakhir, canggih x roda@tayar waktu sekarang ni? for tayar, ade yg biasa, ada yg tubeless. ade yg besar, ade yg kecil. macam-macam jenis dah ade skrg ni. pendek kata, teknologi mencorakkan roda@tayar dr segi kepantasan pembuatan dan juga kepelbagaian bunga tayar.



okeh. lihat gambar di atas. roda kan? same2 kita rungkaikan ape kaitan roda@tayar ni dgn kita.

fakta 1: roda itu bulat. kita, manusia diciptakan Allah dgn sebaik-baik kejadian. dianugerahkan akan utk berfikir. kalo roda bukan bulat, tak logik utk roda bergerak kan? jadi Allah SWT menjadikan kita sempurna. mampu berfikir dan melaksanakan apa yg diperintah-Nya. bagi yg kelainan upaya, mungkin Allah nk uji kekuatan dan ketabahan hamba-Nya.

fakta 2: pergerakan roda. roda akan bergerak mengikut arahan yg diberikan kpdnya. bermaksud, roda tak tau ke mana arahnya , ke depan, reverse , selagi tidak dikenakan daya ke atasnya. Kita? ada kita tau ape yg akan berlaku dalam perjalanan hidup kita? tidak sama sekali! jelas2 tilik nasib, apa2 yang berkaitan meramal masa depan adalah tipu serta ia perbuatan yg mensyirikkan Allah. kita tak tahu apa yg bakal berlaku. tu lah kesimpulan dia.
fakta 3:kecanggihan teknologi. baik. secantik-cantik manusia, sebijak-bijak manusia, ada kekurangan yg Allah jadikan. hikmahnya, mungkin Allah mahu mnguji sejauh mana hamba-Nya mensyukuri nikmat yg diberikan. macam roda, secanggih mana pun, akhirnya dibuang juga kalo rosak. jadi, manusia pun sama. tiada yg sempurna.


all in one: pernah dengar tak ayat ni? " hidup ni macam roda, kejap di atas, kejap di bawah". popular sgt qoute ni. tengok roda di atas, semua bahagian di roda akan merasai "hidup " di ttik A dan titik B. betul tak? dah, ape kaitan nya? semua org kalo gembira @ berjaya, selamanya ke? semua yang kita lalui selamanya indah ke? dah. semua dah tau. kita akan merasai keperitan dalam kehidupan. tak semua yang pilih tu ada kebaikan utk kita serta yg kita tak nak tu ada baiknya utk kita. ia berlaku dalam kehidupan seharian kita, mempengaruhi cara kita bertindak dan membuat keputusan. last , kalo tak rasa perit, kita tak rasa manisnya pengalaman. pengalaman utk dikenang dan ia menjadikan kita kuat.

Frman Allah SWT:

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Diwajibkan kamu berperang, sedangkan ia yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah:216)

justeru, tak perlu merungut, mengeluh sekiranya ada yang kurang sedap yg kita lalui. Allah dah aturkan segalanya. ingatlah, kekuatan , kekayaan yg kita ada sekarang tdak berkekalan. sumbangkanlah ke jalan yg diredhai Allah sng cntoh menolong yg memerlukan. maseh ramai yg memerlukan kita, semoga kita sentiasa peka dan prihatin. dan semoga kita menghargai segala kurniaan Allah SWT, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Amin.

*segala pesanan utk diri ni dan juga rakan2. diri ni,tdak arif sgt, cuma hanya menyampaikan apa yg terlintas. harap ambil iktibar.=-)







8 comments:

Ce Try Tengok Yang Ni Plak...

_i luv Islam